sobota, 30. april 2016

Resnica o "gibanju za pravice živali"

Še nikoli v zgodovini niso tako imenovani "zagovorniki" kakšne zatirane skupine porabili toliko časa in vložili toliko truda za prepričevanje javnosti, da je nadaljevanje zatiranja žrtev, za katere trdijo da jih zastopajo, stvar "osebne poti" vsakega posameznika ter da je lahko zatiranje "sočutno".

Še nikoli v zgodovini ni bilo domnevno gibanje za pravičnost tako nepravično. Če živali kaj štejejo v moralnem smislu, potem je veganstvo naša moralna obveza. Tako preprosto je to.  

Gibanje za družbeno pravičnost mora biti osnovano na jasnih in trdnih načelih. Kar se tiče živali, do zdaj še nikoli nismo imeli gibanja za družbeno pravičnost. Imamo le ogromno število organizacij in društev (ter njihovih podpornikov), ki pod pretvezo dobrobiti živali ustvarjajo lasten dobiček in nikoli ne zavzamejo jasnega stališča, da nobeno izkoriščanje živali ne more biti upravičeno – najsibo še tako "humano" ali "zmanjšano". Poleg tega na vse mogoče načine zavračajo idejo, ki pravi, da v kolikor smatramo živali za moralno pomembne, je naša najosnovnejša dolžnost postati vegan. Namesto tega promovirajo najrazličnejša stališča, ki so vsa po vrsti osnovana na specizmu, in ko so izzvani, nikoli ne ponudijo vsebinskega odgovora. Še več – vsakogar, ki jih izzove z argumentirano kritiko obtožijo z izrazi kot npr.:
1. »Deluješ razdvojevalno!« 
2. »Zasramuješ me!«
3. »Ti si skrajnež!«
4. »Ti si navaden čistun!«
5. »Ti si priviligiran, ker si moški/belec/premožen/itd., zato si rasist oz. seksist!« (kadar izzoveš ljudi drugih ras ali ženske v zvezi z njihovimi diskriminatornimi - specističnimi - pogledi)

Potrebujemo gibanje za družbeno pravičnost za živali. Še nikoli ga nismo imeli. Oddaljiti se moramo od vsakršnega sodelovanja z "welfare" organizacijami. Vse kar potrebujemo je izvorno, neodvisno gibanje, ki sprejema zelo jasno moralno načelo: nobeno izkoriščanje živali s strani nikogar ni moralno opravičljivo. 

Zelo žalostno je, da veliko število t.i. "zagovornikov živali" tako odločno zavrača (in vehementno zaničuje) stališče, da je veganstvo moralni imperativ.

Gibanje za družbeno pravičnost je popolnoma brez pomena, če obravnava moralnost kot nekaj kar je stvar interpretacije vsakega posameznika oz. kot nekaj kar si lahko vsakdo priredi po svoje in kot mu v danem trenutku najbolj odgovarja. Na primer, ne moremo imeti gibanja za odpravo trgovine z belim blagom, če ne zavzamemo jasnega stališča, da je trgovanje z belim blagom nemoralno.

Tako imenovano "gibanje za pravice živali" je prepojeno z ljudmi, ki jemljejo moralo relativno [tudi med slovenskimi "aktivisti" pogosto slišim stavek: »Ljudi ne smemo vznemirjati. Kaj je prav in kaj narobe je odvisno od vsakega posameznika kako gleda na stvar. Naj vsak naredi za živali kolikor lahko. Kakor komu paše.«; op.p.]. Izrecno zavračajo idejo, da bi morali izrabiti vsako priložnost za javno podajanje jasnega in nedvoumnega stališča, da je izkoriščanje živali – ne glede na to kako "humano" - nemoralno.

Vse dokler bodo "zagovorniki živali" vztrajali na tem, da gre pri veganstvu kot moralnem imperativu za "fundamentalizem", tako dolgo ne bo gibanja za družbeno pravičnost v odnosu do živali. Obstajale bodo le organizacije in društva za "pravice" živali, ki barantajo z interesi živali. To ni nikakršno gibanje za družbeno pravičnost. Je le biznis. 

Težava, s katero se spopada "gibanje za pravice živali" ni ta, da bi mu primanjkovalo denarja. Količina denarja, s katero upravljajo organizacije za zaščito/pravice živali, je namreč naravnost dih jemajoča.

Rešitev prave težave (problematike izkoriščanja živali) je v tem, da potrebujemo izvorno, neodvisno gibanje abolicionističnih veganov, ki predstavljajo veganstvo kot to kar dejansko je – moralna osnova in moralni imperativ. In za to potrebujemo zelo malo ali nič denarja. Potrebujemo le visoko motivirane ljudi, ki jim ni vseeno in so pripravljeni izobraziti sebe ter nato še druge – prijatelje, družinske člane, sosede, celotno skupnost.

Nahajamo se v procesu nastanka takšnega gibanja. Abolicionisti v ZDA, Veliki Britaniji, Franciji, Španiji, Avstraliji, Novi Zelandiji, Turčiji, Švedski, Sloveniji in drugod po svetu redno izvajajo nenasilno, ustvarjalno izobraževanje ljudi o veganstvu na osnovi abolicionističnih načel. 

Edini ljudje, ki potrebujejo denar so tisti, ki so vpeti v institucionalizirane dobičkonosne organizacije za zaščito/pravice živali. In te organizacije niso nič drugega kot navaden posel, ki trguje z interesi živali. Ljudem prodajajo nesmiselne in diskriminatorne ideje o "karnizmu", o sprejemljivosti promoviranja postopnih korakov k veganstvu, o večjih kletkah za izkoriščane živali in o redukcitarijanstvu. Prodajajo idejo, da je slabše nositi krzno kot volno, ali uživati foie gras kot katerikoli drug živalski "proizvod". 

Vse te organizacije in društva so del problema in ne del rešitve.

Ne potrebujemo še več biznisa na račun živali. Potrebujemo zgolj ljudi, ki jim je mar za živali in ki razpoznavajo, da donirati "welfare" organizacijam ni "aktivizem". Potrebujemo ljudi, ki razpoznavajo, da kakršnokoli promoviranje teh organizacij pomeni popolno izdajo živali.  

Moralna načelnost ne pozna cene in ne more biti prodana za noben znesek.  

****** 
Če še niste vegan, prosim postanite vegan. Veganstvo pomeni nenasilje. V prvi vrsti gre za nenasilje do drugih čutečih bitij, a tudi za nenasilje do Zemlje in do samega sebe.  

Če smatrate živali za moralno pomembne, potem veganstvo ni le ena izmed možnosti - je nuja. Vsaka organizacija, društvo ali posameznik, ki trdi, da pripada gibanju za pravice živali, mora dati jasno vedeti, da je veganstvo moralni imperativ

In nikoli, zares nikoli, ne nasedite nerazumni ideji, da moramo promovirati "srečno/humano izkoriščanje" živali ali postopne "majhne korake" do veganstva. V resnici je ravno obratno: celotna industrija "srečnega izkoriščanja" ima en sam cilj – pripraviti ljudi do tega, da nimajo slabe vesti oz. da se v moralnem smislu počutijo pomirjene ob konzumiranju živalskih proizvodov.

Gary L. Francione
Board of Governors Distinguished Professor of Law, Rutgers University

Vse informacije o tem zakaj in kako postati vegan:

Prevod: Leon Kralj

Viri:

Sorodne teme (kliknite na povezavo)
7. ŠEST TEMELJNIH NAČEL ABOLICIONISTIČNEGA PRISTOPA K PRAVICAM ŽIVALI


Ni komentarjev:

Objavite komentar